25 sierpnia 2022 roku do Sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zmiany w CIT) oraz niektórych innych ustaw.
Projekt ustawy dotyczy kilku kluczowych obszarów. Wśród nich pojawia się przede wszystkim: minimalny podatek CIT, „ukryte dywidendy”, podatek od przerzuconych dochodów. Dodatkowo również podatek u źródła, koszty finansowania dłużnego, polska spółka holdingowa, ryczałt od dochodów spółek, podatek od przychodów z budynków oraz dokumentacja cen transferowych.
Poniżej przedstawiamy najważniejsze wybrane informacje na temat wprowadzonych zmian.
Minimalny podatek dochodowy uregulowany został w art. 24ca ustawy CIT, a wprowadzony został wraz z ustawą z 29 października 2021 r. – tak zwanym Polskim Ładem 1.0.
Po pierwsze, ustawa przewiduje zwolnienie z opodatkowania minimalnym podatkiem dochodowym (art. 38hb ustawy CIT) w okresie 2 lat, tj. od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.
Równocześnie, projekt wprowadza zmiany w konstrukcji samego podatku polegające w szczególności na:
zmianie metodologii jego wyliczania poprzez wyłączenie:
-podstawa opodatkowania to 3% przychodów, albo
-podstawa opodatkowania to 1,5% przychodów + obecne elementy wyliczania podstawy opodatkowania (tj. koszty pasywne – finansowanie dłużne i usługi niematerialne);
modyfikacji dotychczasowych wyłączeń i rozszerzeniu tego katalogu dodatkowo m.in. o:
Zgodnie z nowelizacją uchylone zostaną przepisy o ukrytej dywidendzie.
Były to świadczenia, których wartość zależy od zysku. Niestety brzmienie przepisu prowadziło do wątpliwości co do jego interpretacji i zależności pomiędzy tym przepisem a przepisami o cenach transferowych. Najważniejsze informacje na ten temat pojawiają się w art. 16 ust. 1 pkt 15b ustawy o CIT.
Przepisy dotyczące podatku od przerzuconych dochodów budziły istotne wątpliwości. W celu ich ograniczenia zaproponowano następujące zmiany:
preferencyjne opodatkowanie ustala się w szczególności w oparciu o stawkę podatku dochodowego niższą niż 14,25%. Stawkę tę ustala się na podstawie stawki nominalnej obowiązującej podmiot powiązany w państwie jego siedziby,
zarządu, zarejestrowania lub położenia, z uwzględnieniem związanych z danym przychodem odliczeń od podstawy
opodatkowania, podatku lub zwrotów podatku oraz bez uwzględnienia kwoty kosztów związanych z tym przychodem.
Od 1 stycznia 2019 r. obowiązuje mechanizm poboru podatku u źródła, nazywanego w skrócie mechanizmem pay&refund (na podstawie art. 26 ust. 2e i nast. ustawy CIT oraz art. 41 ust. 12 i nast. ustawy PIT). Projektowane zmiany w przepisach miały na celu złagodzenie tej praktyki.
Zmiany zakładają przede wszystkim:
Nowelizacja ustawy obejmuje zwolnienie z niektórych obowiązków płatników w zakresie opodatkowania u źródła odsetek i dyskonta od skarbowych papierów wartościowych.
Zmiany w przepisach charakteryzują się bez wątpienia doprecyzowaniem terminu do złożenia zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego,
zmianą w zakresie określenia dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą w sytuacji wykorzystywania składników majątku (np. pojazdów osobowych) w celu działalności gospodarczej oraz innych celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą,
zmianę w przepisach dotyczą warunku wygaśnięcia zobowiązania podatkowego z tytułu korekty wstępnej. Nowelizacja określa, że termin wygaśnięcia zobowiązania w całości nadchodzi po 4 latach podatkowych. A więc upływie co najmniej jednego pełnego okresu opodatkowania ryczałtem,
wskazanie w treści przepisu, że w przypadku zapłaty podatku od dochodu z przekształcenia w całości, podatnik jest zobowiązany uiścić podatek w terminie przewidzianym na złożenie zeznania CIT-8 za rok podatkowym poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem,
zmianę terminu zapłaty ryczałtu od dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku na pokrycie strat (dot. również zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy) oraz ryczałtu od rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto;
propozycja przedłużenia terminu do zapłaty podatku do końca 3-go miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym został dokonany podział lub pokrycie wyniku finansowego netto, wypłata zaliczki na poczet dywidendy lub dyspozycja dochodu z tytułu zysku netto po zakończeniu opodatkowania formą ryczałtu,
zmiana przepisów dotyczących warunków uprawniających do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w zakresie wydatków ponoszonych przez podatnika na zatrudnienie osób fizycznych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę.
Korzystne zmiany czekają PSH, ponieważ uaktualnione przepisy zakładają dodanie prostej spółki akcyjnej do podmiotów uprawnionych do działania w tym systemie. Przede wszystkim podmioty te będą mogły korzystać ze 100% zwolnienia dywidend z CIT. Zwolnienia, które dotychczas było zwolnieniem działającym w niepełnym, 95% zakresie. W ramach PSH krajowa spółka zależna może korzystać ze zwolnienia przewidzianego dla specjalnej strefy ekonomicznej lub Polskiej Strefy Inwestycji.
Nowelizacja ustaw CIT przede wszystkim zakłada:
Wartym uwagi jest przede wszystkim fakt, że w praktyce oznacza to brak obowiązków związanych z zachowaniem należytej staranności w zakresie weryfikacji pośrednich transakcji rajowych, których wartość za rok podatkowy przekracza 500.000,00 zł, a rzeczywistym właścicielem należności będącej ich przedmiotem jest podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd w tzw. raju podatkowym lub zachodzi domniemanie, że taki podmiot jest rzeczywistym właścicielem.
Praktyka pokazała, że w rezultacie obalenie domniemania dla wielu podmiotów było wręcz niemożliwe.
Wskazane zmiany wchodzą w życie z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2021 r.