
Spokojne i rodzinne święta, czyli o testamencie słów kilka
20 grudnia 2023
Aport do nowej spółki z o.o.
20 lutego 2024Czy zatrudniasz pracowników? A jeśli tak, to czy zawarta umowa o pracę stanowi jedyny dokument regulujący zasady waszej współpracy?
Jeśli Twoja odpowiedź jest twierdząca, ten artykuł może Cię zainteresować!
Umowa o pracę nie jest jedynym dokumentem, który reguluje zasady współpracy pomiędzy pracodawcą i pracownikiem!
Wiele firm działa w oparciu o swoje wewnętrzne normy, jednak poza umową o pracę w zakładzie pracy mogą dodatkowo obowiązywać regulacje wewnętrzne, takie jak:
- Regulamin Pracy;
- Regulamin Wynagradzania;
- Regulamin Premiowania
- Regulamin Podroży Służbowych.
Ponadto, w przypadku gdy część pracowników wykonuje pracę zdalnie, pracodawca może wprowadzić Regulamin Pracy Zdalnej.
Regulamin pracy to akt wewnątrzzakładowy, który ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy oraz pracowników.
Wprowadzenie regulaminu może być obowiązkowe w sytuacji, gdy pracodawca zatrudnia co najmniej 50 pracowników. Pracodawca zatrudniający co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników wprowadza regulamin pracy, jeżeli zakładowa organizacja związkowa wystąpi z wnioskiem o jego wprowadzenie.
Zgodnie z Kodeksem pracy, Regulamin pracy powinien ustalać w szczególności:
- organizację pracy, warunki przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu;
- wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały, a także w odzież i obuwie robocze oraz w środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej;
- systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe czasu pracy;
- porę nocną;
- termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłaty wynagrodzenia;
- wykazy prac wzbronionych pracownikom młodocianym oraz kobietom;
- rodzaje prac i wykaz stanowisk pracy dozwolonych pracownikom młodocianym w celu odbywania przygotowania zawodowego;
- wykaz lekkich prac dozwolonych pracownikom młodocianym zatrudnionym w innym celu niż przygotowanie zawodowe;
- obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, w tym także sposób informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą;
- przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.
Dodatkowo, w Regulaminie pracy warto zawrzeć także informacje na temat kar stosowanych z tytułu odpowiedzialności porządkowej pracowników.
Ważne, aby postanowienia nie były dla pracowników mniej korzystne niż przepisy powszechnie obowiązujące.
Pracodawco, może warto pomyśleć o wprowadzeniu regulaminu w Twojej firmie?
Chętnie pomożemy Ci w uporządkowaniu zasad funkcjonowania Twojego przedsiębiorstwa!