Przedsiębiorco, czy wiesz, że od 1 stycznia 2023 roku wchodzą w życie ważne zmiany ustawy o prawach konsumenta? Warto się na nie przygotować.
Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta oraz kodeksu cywilnego wprowadza nowe regulacje dotyczące uprawnień konsumentów z tytułu rękojmi za wady towarów. Wprowadzono także regulacje dotyczące umowy zobowiązującej do przeniesienia własności towaru na konsumenta oraz umowy o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej.
Celem zmian jest poprawa sytuacji konsumentów przy zawieraniu umów w odniesieniu do umów zawartych między przedsiębiorcami a konsumentami o dostarczanie treści cyfrowych lub usług cyfrowych oraz umów sprzedaży zawartych między sprzedawcą a konsumentem.
Jedną z ważniejszych zmian jest wydłużenie z roku do dwóch lat domniemania, że towar był wadliwy w chwili dostawy do klienta.
Ponadto usunięto możliwość skrócenia okresu rękojmi towarów używanych.
Co ważne, wydłużono termin przedawnienia roszczeń konsumenta z dwóch do sześciu lat. Oznacza to, że konsument będzie mógł skierować sprawę do Sądu aż przez 6 lat. Może to być uciążliwe dla niektórych przedsiębiorców.
Zgodnie z nowymi zmianami konsument będzie mógł żądać usunięcia wad usług cyfrowych. Dotyczy to np. filmów, transmisji sportowych oglądanych na odpłatnych internetowych platformach czy kursów językowych. Zgodnie z definicją usługa cyfrowa to usługa pozwalającą konsumentowi na:
Natomiast towar z elementami cyfrowymi to towar zawierający treść cyfrową lub usługę cyfrową lub z nimi połączony
w taki sposób, że brak treści cyfrowej lub usługi cyfrowej uniemożliwiłby jego prawidłowe funkcjonowanie.
W razie wystąpienia wad, konsumenci będą mogli zgłaszać wady w sposób analogiczny jak w przypadku fizycznych towarów. A nieusunięcie wady lub brak wymiany pozwolą konsumentowi skorzystać z uprawnienia do żądania obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy.
Warto także wspomnieć, że ustawodawca wprowadził nowe regulacje dotyczące oświadczenia gwarancyjnego. Powinno ono zawierać:
Warto przygotować się na zmiany i dokonać aktualizacji swoich procedur!