Ustawa o doręczeniach elektronicznych
Od dnia 5 października 2021 roku wchodzi w życie ustawa o doręczeniach elektronicznych. Wprowadza ona zmiany w sposobie doręczenia korespondencji w obrocie gospodarczym i administracji. Jej głównym celem jest przeniesienie kontaktu z podmiotami profesjonalnymi do Internetu. List wysłany w formie elektronicznej będzie traktowany na równi z tradycyjnym listem poleconym za potwierdzeniem odbioru lub doręczeniem osobistym.
Gdy wymagane będzie uzyskanie potwierdzenia nadania lub odbioru przesyłki, zostanie ona wysyłana z wykorzystaniem tzw. publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, na adres wpisany do bazy adresów elektronicznych.
Do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych wpisanego do bazy adresów elektronicznych, są zobowiązani:
- adwokat wykonujący zawód;
- radca prawny wykonujący zawód;
- doradca podatkowy wykonujący zawód;
- doradca restrukturyzacyjny wykonujący zawód;
- rzecznik patentowy wykonujący zawód;
- notariusz wykonujący zawód;
- radca Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej wykonujący czynności służbowe;
- podmiot niepubliczny wpisany do KRS;
- podmiot niepubliczny wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Termin na wywiązanie się z ww. obowiązku upływa:
- 5 lipca 2022 roku dla podmiotów składających wniosek o Rejestrację w KRS;
- 1 października 2022 roku dla podmiotów wpisanych do KRS przed dniem 5 lipca 2021 roku;
- 1 lutego 2023 roku dla nowych podmiotów rejestrujący się w CEIDG;
- 1 października 2025 roku dla przedsiębiorcy zmieniających wpis w CEIDG;
- 1 października 2026 roku dla pozostałych przedsiębiorców wpisanych do CEIDG.
Ponadto przedsiębiorca podlegający wpisowi do KRS będzie miał obowiązek wyznaczyć administratora skrzynki doręczeń. Ustawa przewiduje także, tzw. publiczną usługę hybrydową, w przypadku braku możliwości przekazania przesyłki na adres elektroniczny. W takim wypadku, operator przekształci dokument elektroniczny w przesyłkę listową tradycyjną.
Podmioty publiczne, będą korzystać z doręczenia elektronicznego od:
- organów administracji rządowej oraz jednostek budżetowych obsługujących te organy – od dnia 5 lipca 2022 roku;
- Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i zarządzanych przez niego funduszu oraz Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i funduszy zarządzanych przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego – od dnia 5 lipca 2022 roku;
- Narodowego Funduszu Zdrowia od dnia 5 lipca 2022 roku;
- Agencji wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej, państwowych funduszów celowych, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, uczelni publicznych, Polskiej Akademii Nauk i tworzonych przez nią jednostek organizacyjnych, państwowych i samorządowych instytucji kultury, innych państwowych lub samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych – od dnia 1 stycznia 2023 roku;
- jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, związków metropolitalnych oraz samorządowych zakładów budżetowych – od dnia 1 stycznia 2024 roku; a w zakresie usług hybrydowych – od dnia 1 października 2029 roku;
- Sądów i trybunałów, komorników, prokuratury, organów ścigania, Służby Więziennej – od dnia 1 października 2029 roku.