Wakacje już tuż tuż i całkiem możliwe, że masz już wakacyjne plany. Wyjazdy zagraniczne, odwiedzanie członków rodziny, czy relaksujące weekendy za granicą – to tylko niektóre z planów, które mogą wymagać lotów samolotem. Niestety, podróże lotnicze czasami mogą wiązać się z nieprzyjemnymi niespodziankami, takimi jak odwołany lot.
Co wtedy? Czy masz prawo do odszkodowania? Jakie kroki podjąć, aby je otrzymać?
Twoje prawa w przypadku odwołanego lotu
W Europie pasażerowie lotniczy są chronieni przez Rozporządzenie nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r., które ustanawia wspólne zasady dotyczące odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotów.
Zgodnie z tym rozporządzeniem, pasażer może ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lot w przypadku, gdy lot:
- lot był w całości realizowany na terenie UE,
- lot zaczynał się na terenie UE,
- lot zaczynał się poza UE , ale kończył się w Unii – pod warunkiem, że był obsługiwany przez linię lotniczą z UE.
Uwaga! Opóźnienie w dotarciu do miejsca docelowego podróży musi wynosić minimum 3 godziny.
Wysokość odszkodowania za opóźniony lot jest uzależniona od długości lotu
Odszkodowanie to jest niezależne od zwrotu kosztów biletu lub zapewnienia alternatywnego lotu. Pasażerowie mogą być uprawnieni do odszkodowania w wysokości:
- 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1 500 kilometrów;
- 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów;
- 600 EUR dla wszystkich innych lotów.
Wyjątki od prawa do odszkodowania
Nie zawsze jednak przysługuje odszkodowanie za odwołany lot. Są sytuacje, w których przewoźnik może być zwolniony z obowiązku wypłaty odszkodowania, takie jak:
- Nadzwyczajne okoliczności – takie jak złe warunki pogodowe, strajki personelu lotniskowego lub kontrolerów ruchu lotniczego, a także zagrożenia bezpieczeństwa.
- Wcześniejsze powiadomienie – jeśli przewoźnik poinformuje pasażerów o odwołaniu lotu co najmniej 14 dni przed planowanym terminem odlotu, odszkodowanie nie przysługuje.
Jak uzyskać odszkodowanie za odwołany lot?
- Zachowaj wszystkie dokumenty podróży – bilety, karty pokładowe, potwierdzenia rezerwacji i inne dokumenty związane z podróżą.
- Zgłoś roszczenie do przewoźnika lotniczego – w pierwszej kolejności należy skontaktować się bezpośrednio z linią lotniczą, która realizowała odwołany lot i złożyć reklamację. Bez niej odszkodowanie nie zostanie wypłacone!
- Skontaktuj się z nami – jeśli linia lotnicza odmówi wypłaty odszkodowania lub nie odpowie na reklamację w rozsądnym terminie, kancelaria prawna może pomóc w dochodzeniu Twoich praw. Nasi prawnicy specjalizują się w prawie lotniczym i mają doświadczenie w prowadzeniu spraw o odszkodowania za odwołane loty.
Jak możemy Ci pomóc?
Nasza kancelaria oferuje kompleksową pomoc prawną w zakresie uzyskiwania odszkodowań za odwołane loty.
Zajmiemy się:
- Analizą Twojego przypadku i oceną zasadności roszczenia.
- Przygotowaniem i złożeniem reklamacji do przewoźnika lotniczego.
- Reprezentacją w kontaktach z linią lotniczą i, jeśli to konieczne, w postępowaniach sądowych.
- Negocjacjami w celu uzyskania należnego odszkodowania w jak najkrótszym czasie.
Odwołany lot może zepsuć wakacyjne plany, ale pamiętaj, że masz prawa, które chronią Cię jako pasażera.
W przypadku problemów z uzyskaniem odszkodowania, nasza kancelaria jest gotowa pomóc Ci w dochodzeniu Twoich roszczeń.
Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej o swoich prawach i możliwościach uzyskania odszkodowania za odwołany lot. Razem zadbamy o to, aby Twoje wakacje były jak najmniej stresujące, nawet w przypadku niespodziewanych problemów z lotem.